Navigáció
- Főoldal
- Beiratkozás
- Iskolánkról
- Dokumentumok
- Munkatársak
- Tanév rendje
- Közzétételi lista
- Hitoktatás
- Képgaléria
- Videogaléria
- Diákönkormányzat
- Órarend
- Könyvtár
- Fogadóóra
- Iskolai étkezés
- Pályázatok
- Jó gyakorlatok
- Alapítvány
- Adatvédelem
- Gyermekvédelem
- Hírarchivum
- Egészségügyi szolgálat
- Letölthető nyomtatványok
- Kapcsolat
- Térkép
Levelezés
E-napló
Bejelentkezés
Névnap
Jelenlegi hely
TÁMOP-3.1.4
TÁMOP-3.1.4-08/2-2009-0021
A Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata Varga Tamás Általános Iskola Szolgáltatói kosárban szereplő jó gyakorlatai olyan, már legalább öt éve működő programok és projektek, melyek mindegyike a kompetenciaterületek széles skálájának fejlesztése, valalmint az oktatáshoz való egyenlő hozáférés biztosításának jegyében születtek. Az évek folyamán a projektek alapjaikban nem változtak, de a mindenkori igényeknek és lehetőségeknek megfelelően gyermekcentrikus és integratív szemlélettel változtattuk, alakítottuk és aktualizáltuk őket.
Célunk a hagyományos oktatási formából való kilépés, valamint olyan tanulási szituációk melyek alkalmasak a tanulók ismereteinek bővítésére, készségeik, képességeik, jártasságuk elmélyítésére, alkalmazóképes tudásuk felmérésére és további fejlesztésre. Cél továbbá, hogy az 1-8. osztályokat átfogó programcsomag moduljai a tananyaghoz szorosan kapcsolódva, az iskola megszokott körülményei között, kimozdítsák a gyermekeket és természetközelibb, kötetlenebb, szabadabb, a mindennapi élethez szorosan kapcsolódó szituációkon keresztül fejlesszék az alapkompetenciákat.
Az óvodai tevékenység - és gyermekközpontú nevelést iskolába kerüléskor általában felváltja az ismeretközlő oktatói tevékenység, mely nem csak az alsó tagozatban korlátozza a tanulási folyamatot, hanem még felős tagozatban is gondot okoz. A programelemek, az élményszerű. játékos tudásszerzést helyezik előtérbe a tankönyvek száraz és monoton ismeretterjesztésével szemben. Az eltérő tanulási helyzet a gyermekeknél lehetőséget ad oldottabb légkörben való, teljesítménykényszertől mentes, élményszerű tanulásra.
A személyiség fejlesztésének, kiteljesítésének a társadalomba való kudarcmentes beilleszkedésének feltétele a kulcskompetenciák megfelelő szintű elsajátítása a kötelező oktatás ideje alatt. A modulok minden évfolyam éves tanulási tervének kötelező elemei.
Óvodás Hét
Megközelítőleg tíz éve az iskolánkba beíratkozó gyermekek létszámának kedvezőtlen alakulása ösztönzött bennünket sz Óvodás Hét megszervezésére. Legfőbb célunk leendő elsőseink létszámának növelése, a szülők iskolaválasztásának számunkara kedvező befolyásolása volt együttműködve a környező óvodákkal. Igyekeztünk az óvodás korúak érdeklődésének és képességeinek megfelelő programsorozatot összeállítani, amelyet az évek folyamán a mindenkori igényeknek megfelelően formáltunk és formálunk.
Célunk az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése, a szorongások és félelmek oldása sz iskolába készülő gyermekekben és szüleikben, valalmint az iskolai légkör megismertetése, megtapasztalása, az első benyomások és élmények pozitív megerősítése, a személyes kötődés, a folyamatos kapcsolattartás és hatékony együttműködés feltételeinek megteremtése illetve megerősítése az oktatásban és nevelésben érintettekkel.
A személyiségfejlesztés, a kudarc- és zökkenőmentes beilleszkedés második lépcsőfoka az iskola életre való felkészülés.A kulcskompetenciák egyik-másikának fejlesztése az átmeneti időszakban is megjelenik, alkalmazkodva az életkori sajátosságokhoz, pl.: anyanyelvi kommunikáció, matematikai, természettudományos és technológiai kompetencia, digitális kompetencia, személyközi és állampolgári kompetencia, kultúrális kompetencia.
Az Óvodás Hét az első lépés volt az óvoda-iskola átmenet megsegítésére kitalált és kifejlesztett programok közül, mely ma már egy egész évet átfogó terv szerves részévé vált.
Platán Hét
Szűk tíz esztendővel ezelőtt a gazdasági - társadalmi változások generálták ennek a programnak a megszületését. Elsődleges célunk a gyermekek és szüleik iskolához való kötödésének megerősítés, mindannyiuk látókörének szélesítése volt. A projekthetek szervezése során külső szakemberek bevonásával igyekeztünk színesíteni programkínálatunkat, s a jó kapcsolat kialakulása lehetővé tette és teszi a hatékony közös munkát. A kezdetekben a tanári ötlettár adta a projekt vázlatát, de az idő előrehaladtával egyre több teret adtunk diákjaink ötleteinek, kezdeményezéseinek, és a megvalósításban való résztvételüknek.
A hagyományos oktatási formából való kilépéssel egy olyan, minél több műveltségi területet érintő, a tananyag kiegészítéséhez kellő segítséget adó programsorozat megvalósítása volt a cél, mely a nevelők szakmai kompetenciáihoz szorosan illeszkedik. A programcsomag alkalamas a NAT intézményi megvalósulásának komplex segítésére, kiemelten a művészetek, a természettudományok, az egészségkultúra területén. A programok építenek a szülői és a külső segítők (szakemberek, kisebbségi önkormányzatok, civil szervezetek, partnerintézmények) résztvételére, mint programerősítő elemre. azaz lehetőség nyílik az oktatás ügyében érintettek, az okatatási folyamat résztvevőinek együttműködésére, az intézményben folyó oktató-nevelő munkába való betekintésre. A tanulók a tervezés és a szervezés folyamatának egyenértékű partnereiként saját tanulásuk szervezőivé válnak. A projekt hagyományos tananyagon kívüli ismeretanyage és az ehhez kapcsolódó, hagyományos formákon túli tanulásszervezési módok több oldalról támogatják tanulóink önfejlesztési igényének megalapozását és kialakulását.
A programsorozat összeállítása a mindenkori tanulói igényeken alapul. A tanulók érdeklődési körüknek megfelelően részt vesznek a projekthét tervezésében és megvalósításában. A tananyaghoz szorosan nem kapcsolódó programok a szabaidő eltöltésén túl lehetőséget nyújtanak a diákoknak arra, hogy szabadon választhassanak az őket érdeklő témák közül, észrevétlenül is motiválva önmagukat a sokoldalú önképzésre, kutatómunkára, vagy a számukra ismeretlen területekre történő betekintésre, az ismeretek gyakorlati alkalmazására. A projekthetet alkotómunka előzi meg, az önkifejezés lehetősége minden, az egyes programokban résztvevő diák számára adott.
A tanulási motivációk fejlesztése ebben a programban is elsődleges. A gyermekek információéhségét, megismerési és felfedezési, valamint alkotóvágyát és játékszeretetét ez a korszerűen kielégíteni tudó, sokszínű, differenciált öntevékenységi rendszert magába foglaló, komoly tanulási teljesítményekre ösztönző oktatási-nevelési lehetőség alkalmas a kompetenciaterületek széles skálájának fejlesztésére, mind a tartalomfüggő, mind a tartalomfüggetlen kompetenciák terén.
Általános dokumentumok
Bemutató órák
Platán hét
Kiskunhalas Kertvárosi Ált. Iskola látogatása
Saját innovációk
Kooperatív technikák alkalmazása a nem szakrendszerű oktatásban – Honnan tudjam? – Tanulásmódszertan
Tanmenet a kompetencia alapú magyar oktatáshoz- 5. osztály
"Tisza mellett, hazám földjén..."
Tevékenységközpontú matematikaoktatás- 1. osztályban
IKT eszközök a matematika oktatásban- projektmódszer alkalmazása felső tagozaton
Jó gyakorlatok